
Kunde
Perpetuum
Slik når vi et smalt segment med strategisk innholdsproduksjon
Kunde
Perpetuum er en totalleverandør av avfallshåndtering og godt etablert som Nord-Norges største privateide avfallsaktør. Perpetuum har også en unik internasjonal posisjon som et av få deponier godkjent for mottak av PFAS. Spoon har vært strategisk partner og innholds- og distribusjonsbyrå for Perpetuum siden høsten 2022.
Dette caset demonstrerer hvordan vi setter oss inn i kjøpsbarrierer og drivere i ulike bransjer og forstår beslutningsprosessene for kjøp av komplekse tjenester. Med det bakteppet lager vi innhold som er godt egnet for å på lang sikt bygge merkevare og posisjon, og på kort sikt generere salgsleads.

Oppgave
Perpetuums industritjenester er sammensatte og dekker behovene til en rekke aktører. Det gir en spredt målgruppe og gjør markedsføringsjobben tilknyttet synlighet og posisjonering krevende.
Innkjøperne Perpetuum snakker med har ofte begrenset kunnskap om fordeler og ulemper med ulike typer avfallsløsninger, og de kan være prissensitive med et kort tidsperspektiv.
Perpetuum jobber med tjenester og kundegrupper der det kan gå fem minutter fra behovet oppstår til avtalen er inngått, eller det kan ta mer enn fem år fra lead og første kontakt til avtalen er landet. De ønsket at vi skulle bidra med generell merkevarebygging, gjennom innholdsproduksjon og salgsutløsende kampanjer.

Løsning
Gjennom flere innholdskampanjer har vi jobbet for å synliggjøre Perpetuum som en kompetent og gunstig samarbeidspartner, og generere konkrete leads til deres salgs- og prosjektledere. Samtidig ønsket vi å øke målgruppens bestillingskompetanse og forståelse av de ulike problemstillingene. Vi jobber derfor med å tydeliggjøre for innkjøperne hvilke miljø- eller kostnadsbesparende og verdiøkende effekter Perpetuums løsninger kan ha.
For oss har det vært spesielt viktig å forstå målgruppens kundereiser når vi må tenke langsiktig, og når vi skal jobbe med tydelig kjøpskonvertering. Vi har kartlagt ulike målgrupper, som byggebransjen. Her har vi laget innhold som informerer om nye reguleringer om ombrukskartlegginger i byggteknisk forskrift, og som viser hvordan Perpetuum kan gi en rimelig løsning med høy ekspertise.
Effekt
Innholdet har blitt distribuert mot ulike målgrupper gjennom programmatisk native-annonsering både lokalt og nasjonalt. Innholdet er også produsert med tanke på å øke Perpetuums synlighet i søkemotorer. Disse sakene har, i kombinasjon med teknisk SEO-arbeid på nettsiden, økt deres organiske trafikk med over 90 prosent. De har ikke mulighet til å måle konverteringer digitalt, men ifølge Perpetuums prosjektledere for disse oppdragene, har de mottatt «en betydelig større mengde henvendelser om oppdrag» underveis og umiddelbart i etterkant av de ulike kampanjeløpene.
Vi har lyktes godt med den målstyrte annonseringen mot Pereptuums ulike segmenter, og det produserte innholdet har vært distribuert i relevante B2B-kanaler med en klikkprosent som overgår benchmarket med 2-5x. Dette har gitt Perpetuum store mengder trafikk, også med små budsjetter.
Perpetuum har, samtidig med løftet i synlighet mot kunder og potensielle ansatte, sett en kraftig økning i søknader på utlyste stillinger, både for spesialiststillinger og produksjonsorienterte stillinger.
90 %
Økning i organisk trafikk
Vil du vite mer om dette prosjektet?
